ကေလးရဲ႕ ၂ႏွစ္ျပည့္ ေမြးေန႔ ကေတာ့ ဒီလရဲ႕ ေနာက္ထပ္ မွတ္ေက်ာက္တစ္ခုပါပဲ။ သူတို႔က လက္ေဆာင္ေတြ၊ ကိတ္မုန္႔ေတြအတြက္ဆိုရင္ အဲ့ဒီေမြးေန႔ဆို ဘာလဲလို႔ တခ်ိဳ႕အရာေတြကို နားလည္ေနပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္ ဒီအဆင့္က သူတို႔ရဲ႕ အမွီအခိုကင္းခ်င္စိတ္နဲ႔ စြမ္းရည္အမ်ိဳးမ်ိဳးတိုးတက္လာတာေတြရဲ႕ အမွတ္အသားတစ္ခုလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ရည္ရြယ္ တာနဲ႔ သူတို႔လုပ္ႏိုင္တာေတြက အျမဲတမ္း တထပ္တည္း က်ခ်င္မွက်မွာမို႔လို႔ သူတို႔လိုခ်င္တာ မရတဲ့အခါ ျဖစ္လာႏိုင္တဲ့ စိတ္အလိုမက်တာေတြအတြက္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ထားၾကပါ။
ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ တိုးတက္ဖြံ႕ျဖိဳးမႈ
ကေလးေတြက သူတို႔ရဲ႕ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာစြမ္းရည္ေတြအေပၚ ယံုၾကည္မွုအျပည့္႐ွိၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း သူတို႔ရဲ႕ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အျပဳအမူေတြမွာ ဘယ္အခ်ိန္ရပ္ရမယ္၊ ဘယ္လိုအကန္႔အသတ္ေတြ႐ွိတယ္လို႔ မထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ေသးပါဘူး။ အဲ့ဒီ့အတြက္ မိဘေတြက အနီးကပ္ေစာင့္ၾကည့္ေနရမွာျဖစ္ၿပီး အနာတရမျဖစ္ေအာင္ တားသင့္တဲ့ limit ေရာက္ရင္ တားရမွာပါ။ သူတို႔ေတြဟာ သင္ယူဖို႔အဆင္သင့္မျဖစ္ေသးရင္ေတာင္ ခုန္ေေပါက္တာ၊ ေဘာလံုးကန္တာ၊ ေလွကားတက္ တာ စတဲ့ လႈပ္႐ွားတာေတြ ဘယ္လိုလုပ္ရမလဲဆိုတာေတာ့ ေလ့လာေနပါၿပီ။ အဲ့ဒါအျပင္ သူတို႔ေတြက အဝတ္အစား ဘယ္လို ဝတ္မလဲ၊ ခြၽတ္မလဲကိုပါ သင္ယူႏိုင္ေနပါၿပီ။ ၂ႏွစ္သားအရြယ္ ကေလး ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက အဲ့ဒီ့လိုအျပဳအမူေတြကို ၃ႏွစ္မေရာက္ခင္မွာတင္ သင္ယူေနပါၿပီ။
လႈပ္ရွားႏိုင္မႈစြမ္းရည္
ေျခေထာက္ႏွစ္ဖက္လံုးနဲ႔ လမ္းေလ်ွာက္မယ္၊ ေျပးလႊားမယ္၊ ခုန္ေပါက္ဖို႔ စေလ့လာေနမယ္။လမ္းေလွ်ာက္ရင္း အ႐ုပ္ေတြ ဆြဲသြားမယ္။ မဟုတ္ရင္ သယ္သြားမယ္။ေဘာလံုးပစ္မယ္၊ ကန္မယ္၊ ၿပီးရင္ လက္ႏွစ္ဖက္နဲ႔ ျပန္ဖမ္းဖို႔ႀကိဳးစားမယ္။ ေျခဖ်ားေထာက္ၿပီး သြားမယ္၊ ေျခေထာက္တစ္ဖက္တည္းရပ္ၿပီး ဟန္ခ်က္ထိန္းမယ္။ ပရိေဘာဂေတြ၊ ကေလးကစားကြင္း က အ႐ုပ္ေတြအေပၚ တက္မယ္။ ေလွကားေပၚတက္မယ္၊ လက္ရန္းေတြကို ကိုင္မယ္၊ ေျခလွမ္းပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ သြားမယ္။ သင့္ကေလးရဲ႕ လႈပ္ရွားႏိုင္မႈစြမ္းရည္ တည္ေဆာက္ေနတာကို အေထာက္အကူျဖစ္ေစမယ့္ ေပ်ာ္စရာနည္းလမ္းေတြကို သင္ယူထားၾကပါ။
လႈပ္ရွားႏိုင္မႈစြမ္းရည္
ကိုယ္တိုင္ သြားတိုက္မယ္၊ ကိုယ္တိုင္ ေခါင္းၿဖီးမယ္။ ေဘာင္းဘီ ေလ်ွာခ်မယ္၊ ဆြဲတင္မယ္။ ေရပိုက္ေခါင္းေတြကို ဖြင့္ၿပီး လက္ေဆးမယ္။ Block အတံုးေလးေတြ အနည္းဆံုး ၄ခုနဲ႔ အ႐ုပ္ေမ်ွာ္စင္ေဆာက္မယ္။ လက္ေျဖာင့္တီးတာ ေလ့လာေနၿပီး ဇစ္ဖြင့္တာေတြပါ ေလ့လာေနၿပီ (သင္ ဇစ္ စတင္ အသံုးျပဳေနရင္) ဇြန္း၊ ခရင္းေတြ နဲ႔ ေရာင္စံု crayon ေခ်ာင္းေတြကို ကိုင္တာ လက္မျမဲေသးေပမယ့္လည္း လက္သီးဆုပ္ အစား လက္ေခ်ာင္းေလးေတြနဲ႔ ကိုင္တတ္လာမယ္။ (ကေလးငယ္ေတြ စာစေရးလာႏိုင္ရင္ ကူညီဖို႔ နည္းလမ္းေတြ ရယူပါ)
စကားသင္ယူႏိုင္စြမ္း
သင့္ရဲ႕ ၂ႏွစ္အရြယ္ကေလးငယ္က တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ စကားေတြမ်ားလာတာကို ေတြ႔ရမွာပါ။ သူက စကားလမ္းေၾကာင္း ဆက္႐ွည္လာေအာင္ ေမးခြန္းေတြေမးေတာ့မွာျဖစ္ၿပီး လြယ္ကူတဲ့ေမးခြန္းေတြကိုလည္း ေျဖရတာ ႏွစ္သက္လာမွာပါ။ သူ႔ကိုယ္သူ လူတစ္ေယာက္အျဖစ္ သိေနေတာ့မွာ ျဖစ္ျပီး သူႀကိဳက္တာ၊ မႀကိဳက္တာေတြကိုလည္း အခြင့္အေရးရတိုင္း သင့္ကို ေျပာေနေတာ့မွာပါ။ ၿပီးရင္ ေန႔တိုင္း စကားလံုးအသစ္ေတြလည္း ထပ္တိုးေျပာေနေတာ့မွာပါ။ ပံုမွန္ဆိုရင္ ၂ႏွစ္အရြယ္ေလးေတြက စကားလံုးေဝါဟာရေပါင္း (၅၀) သိေနမွာျဖစ္ၿပီးေတာ့ တခ်ိဳ႕ဆိုရင္ ဒီထက္ ပိုရင္ပိုမွာပါ။ သင့္ကေလးငယ္က သူပံုမွန္ျမင္ေနက်အရာေတြကိုလည္း နာမည္ေခၚတတ္ေနပါၿပီ။ ဘယ္လိုအရာေတြလည္း ဆိုေတာ့ အိမ္ထဲက ပစၥည္းေတြ (အိပ္ရာ၊ တံခါး၊ ထိုင္ခံု)၊ တိရစာၦန္ေတြ (ေခြး၊ ေၾကာင္၊ ငွက္၊ ငါး) နဲ႔ မ်က္မွန္းတန္းမိ ေနတဲ့သူေတြကိုပါ။ ၿပီးရင္ သူ႔အေနနဲ႔ တခ်ိဳ႕ စားစရာ၊ ေသာက္စရာေတြ (ပန္းသီးေဖ်ာ္ရည္၊ မုန္႔ႂကြပ္၊ ငွက္ေပ်ာသီး) ကို ေမးလာပါလိမ့္မယ္။ ”ႏို႔ကုန္ၿပီ” တို႔လိုမ်ိဳး တခ်ိဳ႕မ႐ွိေတာ့တဲ့အရာေတြကိုလည္း ဒီအရြယ္မွာ နားလည္ေနပါၿပီ။ သူ႔အေနနဲ႔ ”ထပ္တိုးတာ” ဆိုတာကိုလည္း သိေနၿပီး ”ကြက္ကီးထပ္ေပးပါ” ဆိုၿပီး ေတာင္းလာပါလိမ့္မယ္။
အသက္၂ႏွစ္မွာ ကေလးငယ္ေတြအေနနဲ႔ တခ်ိဳ႕ေသာ ေနရာေတြကို သိေနပါၿပီ။ ကေလးက ”အေပၚ”၊ “အျပင္” တို႔လိုေဝါဟာရေတြ သံုးေနၿပီ ဆိုရင္ေတာ့ ဒါဟာ သူဒီလိုမ်ိဳးေတြ စနားလည္ေနၿပီဆိုတဲ့ လကၡဏာေကာင္းေတြပါပဲ။ ၿပီးေတာ့ သူပံုဆြဲတဲ့အခါ V ပံုေတြ၊ စက္ဝိုင္းေတြ၊ ေဒါင္လိုက္ အလ်ားလိုက္မ်ဥ္းေၾကာင္းေတြကို သိပ္မလွေသးေပမယ့္လည္း ဆြဲတတ္ေနပါၿပီ။ ၿပီးေတာ့ သူ အရာဝတၳဳေတြကို စူးစမ္းတတ္တဲ့ အာရံုေလးက ႐ွိေနေသးေပမယ့္ သင့္အေနနဲ႔ အရင္ကထက္ ပိုတိုးတက္လာတဲ့ ေဖာ္ျပခ်က္ေတြ၊ ႏိႈင္းယွဥ္ခ်က္ေတြကို ေတြ႔ရမွာပါ။ ဘယ္လိုမ်ိဳးေတြလဲဆိုေတာ့ သူအႀကိဳက္ဆံုးေစာင္ထည္ေလးလို ေၾကာင္ေလးက ”ေပ်ာ့ေပ်ာ့စိစိေလး”ဆိုတာမ်ိဳးေပါ့။ တခ်ိဳ႕ကေလးငယ္ေတြက ဒီအရြယ္မွာတင္ အေရာင္ေတြသိေနၿပီး ၅ အထိ၊ ဒါမွမဟုတ္၁၀ အထိ ေရတြက္တတ္ေနပါၿပီ။
ကစားနည္းတစ္မ်ိဳးအေနနဲ႔ေရာ၊ စကားစအေနနဲ႔ေရာ သင့္ကေလးငယ္ရဲ႕ ေ႐ွးေဟာင္းေနွာင္းျဖစ္ေတြပါတဲ့ စာအုပ္တစ္အုပ္ လုပ္ထားလိုက္ပါ။ သင္လိုအပ္တာေတြက ဓာတ္ပံုစာအုပ္အေသးတစ္အုပ္ရယ္၊ သူ႔ရဲ႕ အိမ္တြင္းအိမ္ျပင္ လုပ္ေနတာေတြပါတဲ့ ဓာတ္ပံုေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။ ၿပီးရင္ အဲ့ဒီစာအုပ္ကို အတူတူၾကည့္ၿပီးေတာ့ ဓာတ္ပံုေတြအေၾကာင္း ေျပာၾကပါ။ ”သားဒီမွာ ပန္းျခံထဲ ေလ်ွာစီးေနတာေလ”တို႔၊ ”သား ဒီမွာ ဝုတ္ဝုတ္ေလးနဲ႔ ျမက္ခင္းေတြေပၚ လွိမ့္ေနတယ္” တို႔ေပါ့။ ၿပီးရင္ သူ႔ကို “ဒီပံုထဲမွာ ဘာလုပ္ေနတာလဲ” လို႔ေမးခြန္းေတြေမးပါ။ အဲ့ဒီအခါ သူ႔အေနနဲ႔ ေမးခြန္းေတြေျဖရတာ ႀကိဳက္ေနမွာပါ။ ၿပီးရင္ သင့္အေနနဲ႔လည္း သင့္ကေလးငယ္ရဲ႕ ဘဝမွတ္တမ္းထဲက အေရးပါတဲ့အခ်ိန္ေတြကို တခါတည္း မွတ္တမ္းတင္ထားၿပီး ျဖစ္ေနမွာပါ။
American Academy of Pediatrics ကေတာ့ ဘာသာစကားနဲ႔ အေရးအဖတ္စြမ္းရည္ေတြက ကေလးေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားရဲ႕ အသက္၂ႏွစ္ျပည့္ၿပီးကတည္းက ႐ွိေနပါၿပီလို႔ ဆိုထားပါတယ္။ သင့္၂ႏွစ္အရြယ္ကေလးငယ္အေနနဲ႔ ေအာက္မွာ ေဖာ္ျပထားတာေတြကို လုပ္ေနႏိုင္ပါၿပီ။
- သင္ေျပာတဲ့ အရာဝတၳဳေတြကို ၫႊန္ျပတတ္လာတာ
- ရင္းႏွီးတဲ့လူေတြ၊ ပစၥည္းေတြ၊ ခႏၶာကိုယ္အစိတ္အပိုင္းေတြကို နာမည္သိလာတာ
- စာပိုဒ္အတိုေတြနဲ႔ စကားလံုး ၂လံုး ကေန ၄လံုးပါတဲ့ စာေၾကာင္းေတြေျပာလာတာ
- လြယ္ကူတဲ့ အမိန္႔စကားေတြ နားေထာင္လာတာ
- သူၾကားသမ်ွ စကားလံုးေတြ လိုက္ေျပာႏိုင္တာ
- သင္ ေစာင္ေတြေအာက္ ဖြက္ထားတဲ့ ပစၥည္းေတြကို လိ္ုက္႐ွာႏိုင္တာ
- ပစၥည္းေတြကို အေရာင္ေတြ၊ ပံုပန္းသ႑ာန္ေတြအလိုက္ စီတတ္လာတာ
- Make-Believe ကစားနည္း ေဆာ့တတ္လာတာ
သင့္ကေလးငယ္က ဒီလိုမ်ိဳးေတြ မလုပ္ေသးဘူးဆိုရင္ ဆရာဝန္နဲ႔ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္သင့္ပါတယ္။
လူမႈေရး-စိတ္ခံစားမႈဆိုင္ရာ ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္မႈ
သူ၂ႏွစ္ျပည့္ၿပီးကတည္းက သင့္ကေလးငယ္က သူကစားေနက်ေနရာေလးကို တျခားကေလးေတြနဲ႔ အတူတူ ကစားခ်င္ ေနေပမယ့္ တကယ္တမ္း သူေဆာ့ေနတဲ့ ကစားစရာေတြကို အတူတူေဆာ့ၾကဖို႔ေတာ့ မေမ်ွာ္လင့္ပါနဲ႔ဦး။ (ဥပမာ- အ႐ုပ္ကားလမ္းေၾကာင္းေပၚ ကားေတြတြန္းတာ၊ မဟုတ္ရင္ Block Tower အတူတူေဆာက္တာေတြပါ။) တခ်ိဳ႕ ၂ႏွစ္သား ကေလးငယ္ေတြက အတူတူေဆာ့ရတာႀကိဳက္ေပမယ့္လည္း တကယ္တမ္းေတာ့ ေဘးခ်င္းကပ္ေဆာ့ေနတာမ်ိဳးပဲ အမ်ားဆံုး ေတြ႕ရမွာပါ။ ဒီအရြယ္ကေလးေတြက တျခားသူေတြဘယ္လို ေဆာ့ေနလဲဆိုတာ လိုက္ၾကည့္ေနတတ္ၿပီး လိုက္အတုယူေနၾကတာပါ။ ဒီလို၂ႏွစ္အရြယ္ ကေလးငယ္ေတြက သူတို႔ဘာလိုခ်င္လဲဆိုတာ ႐ွင္း႐ွင္းလင္းလင္း သိလာၾကၿပီး တစ္ခါတေလေတာ့ တျခားသူေတြဘာလိုခ်င္ဆိုတာပါ စဥ္းစားလာတတ္ၾကပါၿပီ။
ကေလးငယ္ေတြမွာ မတူညီတဲ့ ဖြံ႕ၿဖိဳးနွုန္းေတြ ႐ွိတတ္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ America Academy of Pediatric ကေတာ့ ကေလးအမ်ားစုဟာ သူတို႔၂ႏွစ္ျပည့္ၿပီးကတည္းကစၿပီး လူမွုဆက္ဆံေရး မွတ္ေက်ာက္ေတြ ႐ွိလာၾကၿပီလို႔ဆိုၾကပါတယ္။ ေအာက္မွာေဖာ္ျပထားတဲ့ အျပဳအမူေတြက ၂ႏွစ္အရြယ္ ကေလးငယ္ေတြမွာ ျမင္ေတြ႕ေနၾကပါပဲ။
- လူႀကီးေတြနဲ႔ တျခားကေလးငယ္ေတြရဲ႕ အျပဳအမူေတြကို လိုက္ အတုယူတာ
- သူ႔ကိုယ္သူ တျခားသူေတြနဲ႔ မတူတဲ့ လူတစ္ေယာက္အျဖစ္သိလာတာ
- တျခားကေလးေတြနဲ႔ ေဆာ့ဖို႔ စိတ္အားထက္သန္လာတာ
- တျခားသူေတြအေပၚ မွီခိုတာနည္းလာတာ
- ဂ်စ္ကန္ကန္ အျပဳအမူေတြ လုပ္လာတာ
- အုပ္ထိန္းသူနဲ႔ ခြဲရတဲ့အခါ စိတ္အားငယ္တာ နည္းလာတာ
သင့္ကေလးငယ္က ဒီအခ်က္ေတြ မလုပ္ေနဘူးဆိုရင္ ကေလးဆရာဝန္နဲ႔ ေဆြးေႏြးၿပီး အၾကံဉာဏ္ ေတာင္းယူပါ။
Comments