ကေလးငယ္ဟာ (၂၀) လသားအရြယ္ကို ေရာက္တဲ့ အခါ သူတို႔ေတြဟာ ”terrible twos (ကိုယ့္ဖာသာ ရပ္တည္လိုစိတ္နဲ႔ လူၾကီးေတြကို အားကိုးစိတ္ႏွစ္ခုၾကား လြန္ဆြဲေနတဲ့ အေျခအေန)” ရဲ႕ အျပဳအမူေတြကို စတင္ ထုတ္ေဖာ္ျပေနပါျပီ။ ဒီအဆင့္မွာ ကေလးဟာ ေပ်ာ္ရႊင္စရာေတြကိုပဲ သင္ယူေနသင့္ပါေသးတယ္။ ဒါေပမယ့္ သင့္ေလ်ာ္တဲ့ အျပဴအမူေတြကို စသင္ဖို႔အတြက္ အခ်ိန္လည္းျဖစ္ပါတယ္။ ကေလးငယ္ဟာ ေလာကၾကီးနဲ႔ ဘယ္လို ျပဳမူဆက္ဆံရမယ္ဆိုတာကို သင္ယူဖို႔ ကူညီေပးတဲ့အေပၚမွာ အာရံုစိုက္သင့္သလို သူတို႔ကို ေျပာဆိုဆက္သြယ္ဖို႔ လြယ္ကူေအာင္ ပိုမိုၾကီးက်ယ္တဲ့ ေဝါဟာရေတြလည္း သင္ေပးဖို႔ အာရုံထားသင့္ပါတယ္။
လႈပ္ရွားႏိုင္မႈစြမ္းရည္
ကေလးငယ္ဟာ ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္ ဝါးစားတတ္ေနျပီဆိုရင္ေတာင္မွ အစားအစာမနင္ေအာင္လို႔ ကိုက္စားရမယ့္ အရြယ္အစားအစာ ေတြ (အထူးသျဖင့္ အသား၊ ၾကက္သား၊ ငါးနဲ႔ အသီးအရြက္)ေတြကို ေပးတာ အၾကံေကာင္းတစ္ခုပါ။ သင့္ရဲ႕ လ ၂၀ အရြယ္ကေလးငယ္ဟာ ဇြန္း၊ ခက္ရင္း ကိုင္ႏိုင္တဲ့ fine-motor skill ရွိျပီး သူဟာ သူ႕ဇြန္းခက္ရင္းေတြကို အျမဲလိုလို မသံုးခ်င္ဘူးဆိုရင္လည္း မအံ့ၾသပါနဲ႔။ သူဟာ လက္နဲ႔စားရင္ နည္းလား မ်ားလား ဆိုတာကို သူ႔ဖာသာသိပါတယ္။ ကေလးငယ္ဟာ jack-in-the-boxes, nesting blocks, or shape-fitters ကဲ့သို႔ေသာ ဖံုးကြယ္ထားတဲ့ အ့ံၾသစရာ အရုပ္ေတြကို စိတ္ဝင္စားတတ္ပါတယ္။ သူဟာ ေန႔စဥ္ၾကံဳေတြ႕ေနရတဲ့ ျဖစ္ရပ္ေတြကိုလည္း ပိုပိုျပီး စိတ္ဝင္စား လာတတ္ပါတယ္။ သူဟာ ေရခ်ိဳးကန္ ပိုက္ေခါင္းကေန ေရေတြဟာ ဘယ္ကိုသြားေနလဲဆိုတာ လိုက္လံ စပ္စုတာေတြ၊ ပိုက္ဆံအိတ္ထဲမွာ ကားေသာ့ကိုလုိက္ရွာတာေတြ၊ ဒါမွမဟုတ္ သင္အမိွုက္တစ္ခုခုပစ္လိုက္တဲ့ အခါ သူက အမိႈက္ပုံးကို သြားၾကည့္တာမ်ိဳးေတြ သင္ေတြ႕ရွိရမွာပါ။
စကားသင္ယူတတ္ေျမာက္ႏိုင္စြမ္းရည္
သင့္အတြက္ေတာ့ စကားလံုး ႏွစ္လံုးသာ ျဖစ္ေနေပမယ့္ အဲ့ဒီ႔ စကားလံုးအစံုဟာ သင့္ကေလးအတြက္ေတာ့ စာေၾကာင္းတစ္ေၾကာင္းျဖစ္တဲ့ အျပင္ ဘာသာစကား တတ္သိတာရဲ႕ ၾကီးမားတဲ့ ေျခလွမ္းတစ္ခုပါပဲ။ “ေဖေဖ ဦးထုပ္” လို႔ သူေျပာတဲ့အခါ “အဲ့ဒီေနရာမွာ ဦးထုပ္ရွိတယ္လို႔” ဆုိလိုတာျဖစ္ျပီး၊ ဒါမွမဟုတ္ “မမ ရုပ္ရုပ္” လို႔ ေျပာတာဆိုရင္လည္း ဒီအရုပ္ဟာ သူ႔အမရဲ႕ အရုပ္ျဖစ္မွန္း သူသိတာကို ရည္ညႊန္းတာျဖစ္ပါတယ္။ သူရဲ႕ ေဝါဟာရေတြမွာ ၾကိယာအနည္းငယ္ပါဝင္ေနပါတယ္။ (ဥပမာ “ကုန္”၊ ဒါမွမဟုတ္ “က်” တုိ႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။) အဲ့ဒီ စကားလံုးေတြကို အသံုးျပဳျပီး သူဟာ ရိုးရွင္းတဲ့ စာေၾကာင္းေတြျဖစ္တဲ့ “အေအး ကုန္ျပီ”၊ ဒါမွမဟုတ္ ”သားသား က်” ဆိုတဲ့ စကားေတြကို ေျပာႏိုင္ေနပါျပီ။ အသက္ ၁၈လနဲ႔ ၂၁ လ အတြင္းမွာ ကေလးေတြဟာ သူတို႔ပတ္ဝန္းက်င္မွာ ၾကားရတဲ့ေျပာစကားေတြကို အတုယူျပီး လိုက္ေျပာခ်င္ၾကပါတယ္။ ၂၀ လ အရြယ္ ပ်မ္းမွ် ကေလးတစ္ေယာက္ဟာ စကားလံုး ၁၂ လံုးကေန ၁၅ လံုးအထိ ေျပာႏိုင္ၾကျပီး ကေလးအမ်ားစုကေတာ့ ပိုျပီးေျပာႏိုင္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သင့္ကေလးဟာ ရိုးရွင္းတဲ့ စာေၾကာင္းေတြကို မေျပာႏိုင္ေသးဘူးဆိုရင္ေတာင္မွ သူဟာ သူေျပာႏိုင္တဲ့ စကားလံုးေတြထက္ပိုျပီး နားလည္ႏိုင္ပါတယ္။ သင္က ဒီအေၾကာင္းအရာကို စမ္းသပ္လိုရင္ သူ႔ကို အိပ္ခန္းထဲကို သြားျပီး ညဝတ္အကႌ်ကို ယူလာခိုင္းပါ (ဒါမွမဟုတ္သူတစ္ခါမွ မေျပာဖူးတဲ့ တျခား ပစၥည္းေတြကို ယူခိုင္းလို႔ရပါတယ္)။ ထူးထူးျခားျခားပါပဲ သူဟာ ထြက္သြားျပီး သင္ယူခိုင္းလိုက္တဲ့ ပစၥည္းကိုယူျပီး ျပန္လာမွာျဖစ္ပါတယ္။
ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္မႈ
ကေလးဟာ ေဒါင္လိုက္ အလ်ားလိုက္ မ်ဥ္းေၾကာင္းေတြ၊ တစ္ခါတေလ စက္ဝိုင္းေတြကိုေတာင္ မပီမသ ဆြဲျပီး အခုအခ်ိန္မွာ အံ့အားသင့္ေစပါလိမ့္မယ္။ ဒီပံုေတြဟာ သင့္အတြက္ေတာ့ ရိုးရိုးေလးလို႔ထင္ရႏိုင္ေပမယ့္ အဲ့ဒီလို ပံုဆြဲတာဟာ ကေလးရဲ႕ ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္တာဟာ လမ္းေၾကာင္းေပၚေရာက္ေနေၾကာင္း သိႏိုင္တဲ့ ျပယုဒ္ တစ္ခုပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ေရာင္စံုခဲတံေတြနဲ႔ ပံုဆြဲတာဟာ ဆုပ္ကိုင္တာေတြ ပါဝင္တဲ့ fine motor skill ေတြ ပါဝင္သလို လက္နဲ႔ မ်က္လံုး ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္တာေတြ စိတ္ကူးအေတြးေတြလည္း ပါဝင္ပါတယ္။ သင့္ကေလး မပီမသေရးျခစ္ေနတဲ့ ပံုေတြအထဲမွာ မ်ဥ္းေျဖာင့္တစ္ေၾကာင္းကိုမွ မျမင္ႏိုင္ေသးဘူးဆိုရင္ ဒါမွမဟုတ္ ပံုဆြဲဖို႔ကို စိတ္ပါဝင္စားတာ မရွိဘူးဆိုရင္ စိတ္ပူမေစာပါနဲ႔ဦး။ အဲ့ဒါဟာ ဘာကိုဆိုလိုသလဲဆိုေတာ့ ကေလးဟာ ယခုအခ်ိန္မွာ လမ္းေလွ်ာက္တာ၊ ေျပးတာ၊ ေလွကားတက္တာ၊ ကစားစရာေတြ ေသတၱာေတြကို တြန္းတာဆြဲတာစတဲ့ လႈပ္ရွားႏိုင္မႈစြမ္းရည္ ဖြံျဖိဳး တိုးတက္ေရး အေပၚမွာပဲ အာရံုစိုက္ေနတာျဖစ္ပါတယ္။
လူမႈေရး-စိတ္ခံစားမႈဆိုင္ရာ ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္မႈ
ကေလးငယ္ရဲ႕ အမူအက်င့္အသစ္ေတြကို ၾကည့္ပါ။ ေစာင့္ၾကည့္ရမယ့္ အမူအက်င့္ေတြကေတာ့ သူ႔ကို မလုပ္ရဘူးလို႔ ေျပာထားတဲ့ အရာေတြကို သူကလုပ္ဖို႔ ၾကိဳးစားတာ ဒါမွမဟုတ္ သူလိုခ်င္တာမရခဲ့ရင္ ေဒါသစိတ္အေလ်ာက္ သူ႔ကိုယ္သူ ၾကမ္းျပင္ေပၚ ပစ္လဲခ်တာ မ်ိဳးေတြပါ။ သူ႔အလိုဆႏၵေတြဟာ တစ္ခါတေလ စိတ္ရႈပ္စရာေကာင္းသလို တစ္ခါတေလေတာ့ ရယ္ေမာစရာျဖစ္ေနမွာပါ။ ဥပမာ သူဟာ ပစၥည္းတစ္ခုကို တကယ္မလိုခ်င္ပဲနဲ႔ သူလိုခ်င္တာကို ရႏိုင္တဲ့ အစြမ္းအစရွိမရွိ သိခ်င္လို႔သင့္ကို ေတာင္းဆိုတာမ်ိဳး ေတြပါ။
Comments